Laddar in

Välkommen till WordPress. Det här är ditt första inlägg. Redigera eller radera det. Sedan kan du börja skriva!

Fler rätter leder till nöjdare patienter och minskat behov av dietkost


Kost ökar kundnöjdheten och minskar kostnaderna för dietkost

Fler rätter på menyn leder till nöjdare patienter och minskat behov av dietkost

Reducerat antal specialkost-beställningar och nöjdare kunder med fler rätter på menyn


Färska siffror från Kost visar att behovet av specialbeställningar och dietkost på sjukhusen kraftigt minskat sedan införandet av en 50-rätters á la cartemeny. Den standardiserade lösningen har visat sig både kostnadseffektiv och ökat kundnöjdheten.

Genom att erbjuda patienterna närmare 50 rätter att välja på vid varje måltid har Kost, en samverkan kring mat mellan Region Västmanland, Region Uppsala och Landstinget Sörmland, lyckats öka kundnöjdheten och minskat kostnaderna. Rätterna på á la cartemenyn är anpassade utifrån vissa specialkoster som patienter på sjukhus kan vara i behov av. Till exempel är samtliga såser och potatismoset alltid laktosfritt. På så sätt kan alla patienter hitta något gott att äta varje måltid, oavsett vilken kosttyp man är i behov av.

Dietkoster nere på rekordlåg nivå
Receptet till framgång föddes 2014 när Kosts á la cartemeny såg dagens ljus för första gången. Sedan dess har menyn vunnit flera utmärkelser, bland annat Götapriset och Region Västmanlands miljöpris 2015. Varje halvår släpps en uppdaterad version av menyn, men utöver detta är det alltid samma rätter. På så sätt får patienterna hög valfrihet och samtidigt möjlighet att äta en favorit flera gånger.

– Innan införandet av vår á la cartemeny behövde vi tillaga runt 15 procent av alla måltidsbeställningar i vårt dietkök. Specialhanteringen av så många rätter medförde dyra kostnader i form av dietkockar och extra matlagning. Vi har länge arbetat efter målet att minska specialkostbeställningarna och efter införandet 2014 var vi nere i 5 procent. Nu har vi fått färska siffror som visar att Kost 2017 nådde en rekordlåg nivå med endast 0,79 procent specialkostbeställningar, vilket såklart är riktigt glädjande, berättar Marcus Jonasson, Verksamhetschef på Kost.

Ökad kundnöjdhet bland patienterna
Den standardiserade lösningen har utöver ekonomisk vinst även lett till nöjdare patienter vilket visar sig i den årliga patientmatsundersökningen.

– Vår senaste enkät gav resultatet nöjd kund-index, NKI, på 80, innan införandet av á la cartesystemet låg vi på NKI 68. Under 2017 har Kost även fått förbättrat betyg på rätternas utseende, servicen runt måltiderna och möjligheterna att välja maträtt både lunch och middag. Vi är glada över att våra satsningar ger resultat och att patienterna är nöjda med det vi gör, säger Tommy Levinsson (s), ordförande för Kostnämnden.

– Genom att erbjuda hög valfrihet och en varierad meny som passar alla, har vi fått ökad kundnöjdhet och även en kostnadseffektiv tillagning. En positiv följd av detta är att vi även haft möjlighet att ta bort kostsam önskekost, säger Marcus Jonasson.

Din webbläsare är föråldrad

Gamla webbläsare har dåligt stöd för ny teknik och det ger inte webbsidan en ärlig chans att leva upp till sin fulla potential. Du kan enkelt uppdatera din webbläsare eller ladda ner någon annan som fungerar bättre. Här är ett axplock av webbläsare som är moderna och fungerar bättre.

Uppdatera min webbläsare

Jag vill fortsätta ändå ×